<< powrót
Uchwała Rady Nadzorczej
Nr 10/VIII/2023
REGULAMIN
Zarządu Spółdzielni Mieszkaniowej
we Włodawie
Podstawa prawna: art.48-58 ustawy - Prawo Spółdzielcze z dnia 16 września 1982r. (j.t. Dz.U z 2003r. nr 188 poz.1848), postanowienia § 98-102 statutu spółdzielni.
I. Postanowienia ogólne
§1
Zarząd Spółdzielni Mieszkaniowej we Włodawie zwany dalej zarządem działa na podstawie:
1) art. 48-58 ustawy - Prawo Spółdzielcze z dnia 16 września 1982r. (j.t. Dz.U
z 2003r. nr 188 poz.1848),
2) postanowienia § 98-102 statutu spółdzielni,
3) niniejszego regulaminu.
II. Skład i tryb powoływania Zarządu
§2
- Zarząd składa się z 1-3 osób wybranych przez radę nadzorczą. Członków
zarządu wybiera się w głosowaniu tajnym bezwględną wiekszościa
głosów. Kandydat na członka zarządu powinien posiadać umiejętność
kierowania i organizowania pracy w podmiotach gospodarczych. Skład
zarządu określa rada nadzorcza w formie uchwały.
- Nie można być jednocześnie członkiem zarządu i rady nadzorczej spółdzielni, a ponadto w skład zarządu nie mogą wchodzić osoby pozostające z członkami rady nadzorczej w związku małżeńskim albo w stosunku pokrewieństwa w linii prostej (np. syn lub córka, matka lub ojciec).
§3
- Członka zarządu odwołuje rada nadzorcza.
- Odwołanemu członkowi zarządu rada nadzorcza zobowiązana jest dostarczyć na piśmie uzasadnienie odwołania w ciągu 7 dni od daty podjęcia takiej uchwały.
- Odwołanemu członkowi zarządu, bez względu na pełnioną funkcję, przysługuje prawo do wynagradzenia z tytułu stosunku pracy, a rozwiązanie stosunku pracy może nastąpić w trybie przewidzianym kodeksem pracy.
- Odwołany członek zarządu może zaskarżyć uchwałę o odwołaniu do sądu.
§4
- Skład zarządu stanowią:
a/ prezes zarządu
b/ wiceprezes zarządu.
- Pracą zarządu Spółdzielni kieruje prezes.
- W ramach podziału pracy, piony organizacyjne Spółdzielni podlegają:
a/ prezesowi: dział księgowości i sekcja administracyjno-gospodarcza,
b/ wiceprezesowi: dział gospodarki zasobami mieszkaniowymi i samodzielne stanowiska: specjalisty ds. inwestycji i remontów, specjalisty ds. transportu i remontów.
- W przypadku nieobecności prezesa jego prawa i obowiązki wykonuje wiceprezes.
III. Zakres uprawnień zarządu
§5
- Zarząd kolegialnie kieruje działalnością spółdzielni oraz reprezentuje ją na zewnątrz.
- Do zakresu działania zarządu należy podejmowanie wszelkich decyzji i wykonanie czynności nie zastrzeżonych w ustawie oraz w statucie dla innych organów spółdzielni, a w szczególności:
1/ w zakresie spraw członkowskich:
- a) podejmowanie decyzji w sprawie przyjęcia członków oraz ustanowienia prawa członków do lokali mieszkalnych, użytkowych i garaży,
2/ zwoływanie Walnego Zgromadzenia Członków,
3/ w zakresie organizacji działalności i gospodarki spółdzielni:
- a) sporządzanie projektów struktury organizacyjnej spółdzielni i podziału kompetencji w zarządzie,
- b) sporządzanie projektów planów i programów gospodarczych,
- c) sporządzanie rocznych sprawozdań i bilansów spółdzielni,
- d) przygotowywanie projektów uchwał przedstawionych do rozpatrzenia przez Walne Zgromadzenie Członków lub Radę Nadzorczą,
- e) angażowanie, awansowanie, nagradzanie i zwalnianie pracowników,
- f) zaciąganie kredytów bankowych i innych zobowiązań,
- g) zabezpieczanie majątku spółdzielni,
- h) egzekwowanie zaległości płatniczych wobec spółdzielni,
- i) ustalanie pełnomocników pod warunkiem uzyskania na to uprzedniej zgody Rady Nadzorczej
- j) nabywanie środków trwałych, których nabycie nie jest zastrzeżone do decyzji innych organów spółdzielni,
- k) powoływanie komisji inwentaryzacyjnych, przetargowych, odbioru robót i innych komisji,
- l) odpisywanie kosztów w ciężar strat,
ł) ustosunkowywanie się do zaleceń polustracyjnych oraz wniosków innych organów kontrolnych,
- m) współdziałanie z władzami samorządu terytorialnego i jednostkami administracji rządowej oraz z organizacjami spółdzielczymi, społecznymi i gospodarczymi.
- Wszystkie projekty planów techniczno-ekonomicznych na każdy rok, a przede wszystkim dotyczących m.in.: struktury organizacyjnej, funduszu na wynagrodzenia, inwestycji, modernizacji i remontów winne być przedstawiane przez zarząd do zatwierdzenia przez Radę Nadzorczą.
- Zarząd składa sprawozdania ze swojej działalności Radzie Nadzorczej i Walnemu Zgromadzeniu Członków.
IV. Ramowy zakres czynności członka zarządu
§6
- Prezes zarządu jest odpowiedzialny za całokształt działalności spółdzielni.
- Do zakresu czynności prezesa zarządu należy:
1/ kierowanie pracą zarządu spółdzielni poprzez:
- a) zwoływanie posiedzeń zarządu,
- b) przewodniczenie posiedzeniom zarządu,
- c) zabezpieczenie dokumentów na posiedzenia zarządu,
- d) przekazywanie do wykonania ustaleń zarządu
- e) zabezpieczenie właściwego udokumentowania pracy zarządu,
2/ nadzór, kontrola oraz koordynacja pracy zarządu,
3/ prawidłowe gospodarowanie majątkiem i środkami finansowymi spółdzielni,
4/ współpraca z Radą Nadzorczą i branie udziału w jej posiedzeniach,
5/ udział w posiedzeniach prezydium Rady Nadzorczej,
6/ składanie radzie nadzorczej i Walnemu Zgromadzeniu Członków sprawozdań z pracy zarządu,
7/ współpraca z komisjami Rady Nadzorczej.
§7
Do zakresu czynności wiceprezesa zarządu należy:
1/ nadzór nad bieżącą działalnością gospodarczą spółdzielni w zakresie GZM,
2/ kierowanie pracą zarządu w czasie nieobecności prezesa zarządu,
3/ współpraca z Radą Nadzorczą i jej komisjami w zakresie wynikającym z pełnionej funkcji,
4/ sprawowanie nadzoru i koordynacja w zakresie:
- a) przygotowania i realizacji inwestycji,
- b) zaopatrzenia i transportu,
- c) utrzymania stanu technicznego zasobów mieszkaniowych,
- d) organizacji pracy podległych komórek organizacyjnych,
5/ sprawowanie nadzoru w zakresie odbioru budynków, usuwania usterek w okresie rękojmi i remontów,
6/ nadzór nad okresowymi przeglądami stanu technicznego zasobów mieszkaniowych,
7/ nadzór nad działalnością dotyczącą administracji i eksploatacji budynków wraz ze wszystkimi urządzeniami w osiedlach z uwzględnieniem kosztów gospodarki zasobami mieszkaniowymi,
8/ nadzór nad działalnością działu gospodarki zasobami mieszkaniowymi,
9/ opracowanie projektów planów remontów budynków i obiektów oraz nadzór nad ich wykonaniem.
V. Organizacja pracy Zarządu
§8
- Zarząd podejmuje decyzje na posiedzeniach zarządu w formie uchwał, które stanowią odrębny, bądź stanowią zapis w księdze protokołów zarządu.
- W sprawach pilnych lub mniejszej wagi podjecie decyzji może nastąpić obiegiem, tj. przez podpisanie projektu decyzji przez członków zarządu.
Uchwały uważa się za podjęte z chwilą złożenia ostatniego podpisu.
- W posiedzenia zarządu odbywają się w mierę potrzeby, nie rzadziej jednak niż raz w miesiącu.
- Każdy z członków zarządu może wnieść do porządku obrad sprawę, która jego zdaniem wymaga decyzji zarządu.
- Uchwały zapadają w głosowaniu jawnym przy poparciu dwóch członków zarządu, a przy sprzeciwie jednego członka zarządu decyduje głos prezesa zarządu.
- W posiedzeniach zarządu mogą brać udział z głosem doradczym przewodniczący Rady Nadzorczej lub przedstawiciel upoważniony przesz Radę Nadzorczą oraz inne zaproszone osoby.
§9
Zarząd obowiązany jest składać radzie nadzorczej sprawozdania z realizacji planów gospodarczych i innych zamierzeń oraz z wykonania uchwał Rady Nadzorczej i Walnemu Zgromadzeniu Członków.
§10
- Posiedzenia zarządu są protokołowane. Protokoły powinny zawierać: datę posiedzenia, nazwiska członków zarządu i innych osób obecnych na posiedzeniu, porządek obrad, krótki przebieg dyskusji i treść podjętych uchwał. Protokoły z posiedzeń zarządu podpisują członkowie zarządu obecni na danym posiedzeniu.
- Zarząd zobowiązany jest do prowadzenia ewidencji podjętych uchwał oraz kontroli ich realizacji.
§11
- Oświadczenie woli w imieniu spółdzielni składają dwaj członkowie zarządu lub jeden członek zarządu i osoba przez zarząd do tego upoważniona (pełnomocnik).
- Zarząd może udzielić jednemu z członków zarządu lub innej osobie pełnomocnictwa do wykonywania czynności związanych z kierowaniem bieżącą działalnością spółdzielni lub jej wyodrębnionej organizacyjnie i gospodarczo jednostki, a także pełnomocnictwa do wykonywania czynności szczególnych.
. Udzielenie pełnomocnictwa ogólnego wymaga uprzedniej zgody Rady Nadzorczej.
§12
- Członkowie zarządu nie mogą zajmować się interesami konkurencyjnymi wobec spółdzielni, a w szczególności uczestniczyć jako wspólnicy i członkowie władz w podmiotach gospodarczych prowadzących działalność konkurencyjną wobec spółdzielni, z wyjątkim członkostwa we władzach podmiotów gospodarczych, których udziałowcem lub członkiem jest spółdzielnia (w tym wypadku wymagana jest zgoda Rady Nadzorczej).
- Za działalność konkurencyjną wobec spółdzielni uznaje się: zatrudnienie, posiadanie udziałów lub zasiadanie we władzach podmiotów gospodarczych, które wykonują prace, dostarczają towary lub świadczą usługi na rzecz spółdzielni i stan ten godzi w interesy spółdzielni. Powyższe postanowienie nie dotyczy udziałów w spółkach akcyjnych, które to udziały dopuszczone są przez Komisję Papierów Wartościowych do publicznego obrotu.
- Wskutek naruszenia zakazu, o którym mowa w ust.1, Rada Nadzorcza może podjąć uchwałę o zawieszeniu bądź odwołaniu członka zarządu w pełnieniu czynności.
- Przewodniczący Rady Nadzorczej zwołuje w tym celu posiedzenie rady
w terminie nie dłuższym jak 30 dni od dnia podjęcia wiadomości o naruszeniu przez członka zarządu zakazu konkurencji wobec spółdzielni powiadamiając zainteresowanego.
- Rada może podjąć uchwałę o zawieszeniu członka zarządu na okres 30 dni
w celu zniesienia przyczyn podjęcia uchwały. Rada może również odwołać członka zarządu jeżeli jego działanie z przyczyn, o których mowa w ust.2 doprowadziło do strat w spółdzielni.
- Po bezskutecznym upływie terminu, o którym mowa w ust.5 przewodniczący zwołuje radę w ciągu 14 dni, a rada może podjąć uchwałę o odwołaniu członka zarządu.
VI. Postanowienia końcowe
§13
- Traci moc regulamin zarządu Spółdzielni Mieszkaniowej we Włodawie
z dnia 09.08.2019 r.
- Niniejszy regulamin wchodzi w życie z dniem 10 sierpnia 2023 r.
(protokół Rady Nadzorczej Nr 16/VIII/2023 z dnia 10.08.2023 r.).
2019-10-14
Do pobrania : 4.REGULAMIN Zarządu Spółdzielni Mieszkaniowej we Włodawie 2023